«Той – Құдайдың қазынасы». Бұл оңай сөз емес, тіркестің мәні өте терең. Сұңғыла бабаларымыз оны әлімсақтан-ақ жақсы түсінген. Себебі әр адам қазынадан үлес дәметеді. Одан тиетін үлес – құлқынды жемдейтін нәпақа емес, ұлық шарадан алатын рухани нәр. Ал ондай той ұлы Абайдың мерекесі болса, мұның қуанышы мүлдем бөлек. Асыл жырының қуаты артындағы ұлысы мен ұрпағын он есе, тіпті жүз есе байытады деген сенімдеміз. Той Абай ғибраттарын ұқтыруға қызмет етсе қандай ғанибет! Қазынадан халқымызға байлық дарыса – ырыс деген сол емес пе. Осы орайда әңгіменің тиегін ағытып, айтулы абайтанушы, белгілі ғалым Омар Жәлелұлымен сұхбаттасқанды жөн көрдік. Ол кісі Абай ілімін Мұқағали мұрасына сабақтастыра отырып сыр шертті.
– Абай мұрасы ешқашан ескірмейді. Ол – ұстаздық ілім, ұлттық байлық. Абай жолының қазақ қоғамына әсері зор. Мұны мемлекет идеологиясы үшін қалай пайдалануға болады?
– Иә, Абай мұрасы ешқашан ескірмейді, қайта уақыт өткен сайын ашылады. Абайдың сөзін, әрбір өлеңін мемлекеттік идеологияға пайдалануға болады. Қазіргі қазақтың түзеуге тиіс ең үлкен проблемасы – ес жиып, етек жабу.
Қазақ қашан есінен айырылды? Ресей империясының отарына айналған кезде. Кейін бұл саясат Совет өкіметі тұсында мүлдем өршіді.
Ес жиюдың ең басты алғышарты не? Ол – бас біріктіру, ұлт ретінде тұтасу. Өйткені, отарлаушылардың көздеген арам ойы – қазақты бірлігінен айыру болатын. Сол мақсаттарына жете жаздады. Қазіргі қазақтың әлі бұрынғы қазаққа ұқсай алмай жүргені осының кесірі. Отаршылдық жүйенің салдарын жан-тәнімен, жұлын-жүйкесімен сезінген Абай мұндай жағдайда аман қалудың – елдіктің – отарсызданудың өзегі – бірлік екенін түбірінен түсінді. Түсіне отырып өзінің әйгілі «Сегіз аяғында» оны қалай жүзеге асыру керектігін меңзеді:
Егіннің ебін,
Сауданың тегін
Үйреніп, ойлап, мал ізде.
Адал бол – бай тап,
Адам бол – мал тап,
Қуансаң, қуан сол кезде.
Біріңді, қазақ, бірің дос
Көрмесең, істің бәрі бос.
Міне, сізге ұлттық идеология! Бұл Абай жасап берген ұлттық идеологияны Алаш қайраткерлері қапысыз ұқты. Ұқты да бәрі бір кісідей болып осы ұранға қосылды. Алаштың рухани көсемі Ахмет Байтұрсынұлы басқа жұрттардан кем болмау үшін үш нәрсені атады. Ол – білім, байлық, күш. Білімді болу үшін оқу керек, бай болу үшін кәсіп керек, күшті болу үшін бірлік керек деді. Осы үш керектің жолында барлық мүмкіндіктерді пайдалануға тиіспіз. Бұл мәселе өзектілігін жойған жоқ, жоймайды да.
Ел Тәуелсіздігін нығайту үшін осы «үш керекті» толық жүзеге асыру қажет. Билік, үкімет оны өз идеологиясының темірқазығына айналдырса Абай аңсаған ұлы сөреге қол жеткізетініміз анық.
– Абай қазақтың иығын әлеммен теңестірді. Ұлы бабамыз адамзаттық деңгейдегі ойшылдықтың, қайраткерліктің даламызда бар екенін дәлелдеді. Біз Абай биігіне қарап бой түзейтін дәстүрді қалыптастыра алдық па?
– Сөзіңіздің жаны бар. Абай ілімін игерудің дұрыс жолын дөп басып айтып отырсыз. Бізде «Абай қазақты сынады» деген сыңаржақ пікір қалыптасқан. Шын мәнінде Абай қазақты сынады ма? Меніңше, жоқ. Одан гөрі Абай қазақты өз биігіне шақырды десек дұрыс болады.
Өкінішке қарай біз Абай биігіне қарап бой түзейтін дәстүрді қалыптастыра алмай отырмыз. Абайды мерейтойында, атаулы датасында ғана еске аламыз. Ілімінің тереңіне бойлап, оны өмір сүруіміздің өзегіне айналдыру әдістемелері жасалмай келеді. Қашан қазақ билігі Абайды мемлекеттік идеологияның рухани платформасына айналдырғанда – бұл өміршең, ғажайып дәстүрдің тамырына қан жүгіріп жандана бастайды.
– Абай сыншылдығы ақиқатқа негізделген. Өмірге қажет ережелер. Сондықтан оның сыртқы сипаттарын қызықтау жеткіліксіз. Ішкі тереңдігі мен сыршылдығын түсінудің жөні бөлек. Кейде Абайша сынауды оңай көріп «болмаса да ұқсап бағатынымыз» бар. Мұның арасалмағына қандай баға бересіз?
– Абайды әлемге танытқан Мұхтар Әуезов «Абай сыншыл ақылдың ақыны» депті. Расында солай ғой. Абайдың әрбір өлеңі, әрбір қара сөзі бұлтартпайтын, бұра тартпайтын, тізесін қисық бұрмайтын сыншыл ақылдың жемісі. Мәселен, Абай ілімін Әл-Фараби мұрасымен шендестіре қараған Ақжан Машани: «Абайды көзі көрген ақсақалдар «Абай ақылына қонбаған, тақымына толмаған сөзді аузына алмаушы еді» деп айтып отыратын», – дейді. Абайдың басты шығармашылық принципін мына шумақтардан да көруге болады:
Ақыл сенбей сенбеңіз,
Бір іске кез келсеңіз.
Ақсақал айтты, бай айтты,
Кім болса, мейлі, сол айтты –
Ақылменен жеңсеңіз.
Надандарға бой берме,
Шын сөзбенен өлсеңіз.
Ақылдың алдында авторитет жоқ дейді Абай. Бірақ бір нәрсені ескергеніміз абзал, Абайдың айтып отырғаны бәрін есепке құратын суық ақыл емес, махаббат пен әділетке негізделген нұрлы ақыл. Сондықтан сіз суық ақылдан бұрын нұрлы ақылдың иесі болсаңыз ғана сынауға хақыңыз бар. Және ең бастысы, сынау үшін Абайдың жүрегіндей елін-жерін, күллі адамзатты қалтқысыз сүйген үлкен жүрек керек.
Сіз дұрыс сұрақ қойып отырсыз, көп адамдар Абайды оқыса да түсінбейді, ұқпайды. Ол Абайдың кінәсі емес, бәріне тек бастың көзімен қарап үйренген біздің кінәміз. Абайды ұғу үшін ол жеткіліксіз, жүректің көзі ашық болуы шарт. Абай кейде тіпті қатты айтады, сөздің сыртын ғана қызықтап, ішіне кіре алмайындарды надандардың қатарына жатқызады:
Не пайда бар – мың надан
Сыртын көріп таңдансын.
Одан дағы бір есті
Ішкі сырын аңғарсын.
Өздерің де ойлаңдар,
Неше түрлі жан барсың.
Ғылым да жоқ, ми да жоқ,
Даладағы аңдарсың.
Жүрегіңмен тыңдамай,
Құлағыңмен қармарсың.
Соны көріп, соларға
Қайтіп қана сарнарсың?!
Қазір мектептерде Абайды оқиды. Жаттайды. Бірақ көп нәрсе жаттаушылардың бойларына жұқпайды. Кінә балада ғана емес, баланың жүрегіне жеткізе алмаған оқытушыда болып тұр. Ол үшін оқытушы, мұғалім ең алдымен Абай ілімін өзі терең ұғынып, сол дәрежеде жүрегіне сіңіруі шарт.
– Арлы қаламгер бірінші Алладан, екінші Абайдан қорқады. Бұл – сөз танудан туатын үдеріс. Сондай сиректің бірі Мұқағали Мақатаев болды. «Қалам тартқан қазақтың бәрі де ақын, Абай бірақ қайтадан тіріле ме?!» дегенін қалай түсіндірер едіңіз?
– Қазақта не көп, өлең көп. Қазақ мұны «шөп те өлең, шөңге де өлең» деп бір-ақ қайырады. Абай қазақ мәдениетінде осы «шөп» пен «шөңгені» ажыратқан ақын. Поэзия құбылыс ретінде Еуропада дүниеге келді.
Абай – Пушкин, Лермонтов арқылы Еуропа поэзиясының үздік өкілдерімен танысады. Абай қазақ өлеңін бірінші боп поэзия деңгейіне көтереді. Осы тұрғыдан Абай өзіне дейінгі қазақ өлеңіне поэзия биігінен қарап көңілі толмай, сыни пікір білдіреді.
Шортанбай, Дулат пенен Бұқар жырау,
Өлеңі бірі жамау, бірі құрау.
Әттең, дүние-ай, сөз таныр кісі болса,
Кемшілігі әр жерде-ақ көрініп тұр-ау!
Осы өлеңді оқи отырып: «Сонда не, Абайға дейін қазақ сөз танымаған ба?» – деген сұрақтың пайда болуы әбден заңды. Мәселе, ақын ауызға алып отырған «сөздің» төркінін түсінуде. Абай бұл жерде «сөз» деп «өлең сөздің патшасы» поэзияны айтып отырғаны шүбәсіз. Абайдың қазақ мәдениетіндегі орнын тап басып айтқан Ахмет Байтұрсынұлы: «Онан асқан бұрынғы-соңғы заманда қазақ баласында біз білетін ақын болған жоқ» депті.
Абай – ақын ғана емес, «адаспай тура жол іздеген хакім» де. Құран сыры мен хадис даналығын көкірегіне тоқыған ғұлама ғалым, ардақты пайғамбарымыздың мирасқоры. Осының бәрін ақындық интуициямен терең сезінген Мұқағали: «Қалам тартқан қазақтың бәрі де ақын, Абай бірақ қайтадан тіріле ме?!» деп оған үлкен баға берді.
– Абай асыққанды қаламады. Сабырдың сары алтындай өнегесіне жүгінді. Оқу мен тоқуды, ізденісті тынымсыз жалғастырса да ақындық мінберге бірден көтерілмеді. «Өнерпаз болсаң, арқалан» деді. Қырық жасқа дейін өлеңінің кемелденуін күтті. Мұқағали да сол сияқты, өзін өзі тежеді. Жыр жазу жауапкершілігін арзандатпады. Мол дайындықтан өтсе де, өлеңге ресми келуін отыз жасында жариялады. Осы екі оқиғадан не түйесіз?
– Сен асыққан екен деп,
Алла әмірін өзгертпес.
Айтқаның болар ма екен деп
Мен қорқамын, көз жетпес.
Абай асықпады. Өзінің жүрегіне үңілді. Көкжиектерге көз салды. Құдайдың әмірін күтті. Өйткені Абай заманында «Қазаққа өлең деген бір қадірсіз» болатын. Ақындар «Әр елден өлеңменен қайыр тілеп» сөз қадірін әбден кетіріп бітіп еді. Ақындықты күн көрістің көзіне айналдырған «білімсіз, бишараларға» ұқсағысы келмеді. Өлеңге өте биік талап қойды. Өзі де сол талаптың үддесінен шығуға тырысты. Абай өз заманының малтапқыш ақындарындай өлеңді ермек еткен жоқ, өлеңді тағдыр деп қабылдады.
Абай өлеңнің дүниеге келуін биік кернеу мен зарядтардың жарылысынан пайда болатын жалын мен оттан жаралған найзағайға теңеді. «Жалын мен оттан жаралған… Сөзді ұғатын қайсың бар?» деп замандастарын ашық майданға шақырды. Ыза мен қайғыны от пен жалынға теңеп, найзағай-өлеңнің дүниеге келу процесін алдымызға бүкпесіз жайып салды.
Қайғы шығар ілімнен,
Ыза шығар білімнен.
Қайғы мен ыза қысқан соң,
Зар шығады тілімнен.
Абайдың зары Мұқағалиға келіп ұласты. Мұқағали да асықпады: ақындықты ет пен терінің арасындағы желік емес, ауыр жүк, бабалардан қалған аманат ретінде қабылдады. Абайдың «жалын» мен «оты» Мұқағалида «қайшылық» ретінде көрініс береді. Ақын болу үшін «күнделікті тірлікке бой суытпай» басқа әлемге, метафизакалық әлемге бой ұру қажеттілігін жан-дүниесімен сезіне білді.
Өлең деген тумайды жайшылықта,
Өлең деген тулайды қайшылықта.
Ақын болсаң жарқыным, алысқа аттан,
Күнделікті тірлікке бой суытпа, – деді Мұқағали
Бұл «айшылық жол», «ұзақ сапар» рухани дайындықты, тұлға ретінде пісіп-жетілуді қажет етеді. Сондықтан ұстазы Абай сықылды Мұқағали да асықпады, өзі айтқандай ақындық болмыстағы бүкіл өскін дәнге айналатын «ағұс айын» күтті.
– Мұқағали орыс классикасына қаныққан адам. Әлем философтарымен де сырласты. Неміс тілін меңгерді. Сөйте тұра Абайды бәрінен биік қойды. Мұның құпиясын қалай ұқтыруға болады?
– Абай да әлем әдебиетін меңгерді, бірақ оларға еліктеп кеткен жоқ. Әлем әдебиетінің жауһарларын қазақ тіліне аударып, қазақтың қазанында қайнатты, қазаққа олжа салды, қазақтың бейнелі тілін байытты, көкжиегін кеңітті. Әлем әдебиеті кейіпкерлерінің үстіне қазақтың бешпентін кигізіп, көркем шығарма мазмұнын қазақы контекс арқылы аша білді. Бұл – кейінгі әдебиет әлеміне аяқ басқан ақындарға үлгі болды.
Мұқағали да осы жолмен жүрді. Әлем әдебиетін меңгерді, сәтті аудармалар жасады. Бірақ әлемнің барлық ақындарынан ұлт ұстазы Абайды биік қойды. Абайды қайталанбас дара тұлға, Жаратушының қазаққа берген сыйы деп ұқты. Әлем әдебиетінің классиктері қанша дарынды болса да өз ұлты, өз жұртының мұңын жырлады, қайғысын өлеңге айналдырды. Ал қазақтың мұңын, қазақтың қайғысын жырлау үшін Алаш анамыз Абайдай ұлын дүниеге әкелді. Осы тұрғыдан алғанда Мұқағали Абайды барша әлем классиктерінен жоғары қойды.
– Абай қазақты тәрбиелеуде. Ақындықтың ұлы межесін ұстаздыққа балады. Сондықтан «Мен өлеңді жазбаймын ермек үшін, Жаздым үлгі жастарға бермек үшін» деді. Осы рух Мұқағалиға қонды. «Мен дағы өлең жазбаймын ермек үшін, Жаздым үлгі жастарға бермек үшін, Абай жаққан бір сәуле сөнбеу үшін» деді. Бұл нені аңғартады?
– Әдебиет деген сөздің түбірі «әдеп». Әдебиет әу бастан әдеп үйрету үшін, көркем мінезділікке тәрбиелеу үшін дүниеге келген. Бұл ұлы дәстүрден Абай еш ауытқыған жоқ. Әдебиеттің ауыр жүгін саналы түрде көтерді. Көтере отырып ұлт ұстазына айналды.
Кейіннен бұл үрдісті Мұқағали жалғастырды. Ол осы өлеңі арқылы өзін Абайдың рухани ізбасары екенін анық, айқын білдіріп отыр.
– Абай «Адамзаттың бәрін сүй бауырым деп» десе, Мұқағали «Барлық ақын баласы бір ананың» немесе «Мекенжайым – Жер менің» дейді. Абай «Мен бір жұмбақ адаммын, оны да ойла» десе, Мұқағали «Менің нәзік жанымды кім түсінер» дейді. Абай «Моласындай бақсының, Жалғыз қалдым, тап шыным» десе, Мұқағали «Өмірде ақындардың бәрі жалғыз» дейді. Бұл не, бәлкім заңғар биікке қатар қарай алатын таным деңгейлерінің ұқсастығы болар. Оның мазмұнын қалай безбендер едіңіз?
– Кез келген нағыз ақын ұлтын шексіз сүйе отырып адамзаттық деңгейге көтеріледі. Ақындық жүрекке бір ұлт ғана емес, барлық адамзат, тіпті он сегіз мың ғалам сияды. Бұл тұрғыда Абай мен Мұқағали конгениалды.
Ал ақындық деген сайып келгенде жалғыздық, ақиқатқа ұжымды түрде бара алмайсыз. Абай мен Мұқағали бұл тұрғыда да конгениалды.
– Мұқағали ойлары мен пікірлерін жыр тіліне салып кесек сомдады. Көркем және бейнелі етіп түйіндеді. Сондықтан зиялы оқырманға «Білгің келсе, алдымен зертте мені» деп ескертті. Соған лайық міндеттерді атқару үшін не істеу керек?
– Мұқағалиға барар жол біреу-ақ:
…Келсең кел.
Ұятыңмен , арыңмен кел.
Бойыңдағы жақсылық, барыңмен кел.
Биік бол, мендегінің бәрін меңгер,
Жабырқаған жанымды жаныңмен көр.
Бұдан артық не айтуға болады?!
– Болмыстың ақиқаты біреу, ол – «үш анық». Абайша айтсақ, «Алланың өзі де рас, сөзі де рас». Мұқағалиды тыңдасақ, «Дін – ғылымның анасы». Бұл сабақтастықтардың сырын қалай саралайсыз?
– Абай: «Қашан бір бала ғылым-білімді махаббатпен көксерлік болса, сонда ғана оның аты адам болады» дейді. Абай ойының жүлгесінен адасып кетпей әрі қарай ізерлейтін болсақ «Сонан соң ғана Алла Тағаланы танымақтық, өзін танымақтық, дүниені танымақтық…» деген күрделі ой сілеміне шығамыз.
Ақын – адам, адам болғанда – нағыз адам. Ал өзіңді жаратқан Алла Тағаланы танымай, өзіңді танымай, дүниені танымай қалай адам болмақсың? Абай – Жаратушыны таныған ақын. Абай жұмбағының бар сыры осында жатыр. Абай бұл жолда арнайы діни білім алды, медресе бітірді. Ал Мұқағали оны ақындық түйсікпен алды. Қылышынан қан тамған Советтік заманда Абай жүрген имандылық жолға келді. «Мұсылманмын» деп жар салды. Тартынбады, батылы жетті. Мұқағалидың бір бақыты – қазақ тілін өте жетік білді, таза қазақы ортада қайнап, пісіп, жетілді. Ал қазақ ғұламасы Мәшһүр Жүсіптің айтуынша «дін де, ғылым да, әулиешілік те қазақ тілінде тұр». Сондықтан қазақ халқының атынан белсеніп ақындық жолға түскен адам міндетті түрде елдің рухани діңгегі – имани жолға келуі хақиқи құбылыс.
– Абай көзі тірісінде кітабын шығарған жоқ. Мұқағали дүниеден марапатсыз өтті. Бірі – ақ империяның, екіншісі – қызыл империяның илеуіне көнбеді. Ал, ең үлкен жетістіктері – қазақтың жандауысын ақ қағазға айнытпай түсірді. Сондықтан оларды жақтайтын да мақтайтын қалың елі қазағы. Халық екі мерейтойдың ерекше болғанын қалайды. Биыл – Абайдың 175 жылдығы, келесі жылы – Мұқағалидың 90 жылдығы. Мерейтойлардың әдемі де әсерлі өтуі үшін мәдени шараға қандай жаңалықтарды енгізген жөн?
– «Кітап шығару» деген қазіргі заманның түсінігі. Қазіргі кейбір ақындарға ақындықтан гөрі кітап шығару маңызды сияқты. Абай мұндай мәселемен басын ауыртпаған, толғағы келгенде туатын анадай толғатып, ішін кернеп, жан-дүниесін өртеп жарыққа ұмтылған өлеңдерін жазып тастай берген. Абай ақындығына мақтан да күтпеген, ақындықты «дерт» деп қабылдаған адам қоғамнан мақтау, марапаттау күтсе не болмақ?
Ал Мұқағалидың жөні бөлек: ол өмір сүрген заман «кітап шығаратын» заман, талапкердің ақындығын шығарған кітабымен өлшейтін заман. Абайдың бақыты сонда, әдеби орта, әдеби интрига, кітап шығару, қаламақы алу секілді ақындыққа еш қатысы жоқ нәрселермен бас қатырмады.
Енді Мұқалиға келсек, кітаптары бірін соң бірі шығып жатты. Әдеби орта, әдеби билік тарапынан қағажу көргенмен, оны халық таныды, халық атағын аспанға көтерді. Ақын үшін ең үлкен марапат та осы ғой деп ойлаймын. Абай бір өлеңінде «жарлы емеспін, зарлымын» дейді. Бұл хәл Мұқағалиға да тиесілі. Өзі де айтады ғой:
Бәрі де бар…
Басымда бәрі де бар.
Жан емеспін жарымжан дәріге зар.
Жетпейтіні – жүректің әні болар,
Бақыт, бақтың тарыдай дәні болар…
Екі ақын да қазақ деген ғажайып халықтың төл баласы. Биыл Абайдың 175 жылдығы, алдағы 2021-де Мұқағалидың 90 жылдығы. Ақынның мерейтойы ішіп-жеммен, ат жарыс, көкпармен, ақындар айтысымен өлшенбесе керек. Шынын айтқанда, халық мұндай «бекер мал шашпақтан» шаршады. Ақынның тойы өзгеше болғаны жөн. Ең бірінші, ол – нағыз рухани мерекеге айналса деймін.
Қазақтың маңдайына біткен екі тұлғаны күнтізбелік, науқандық мерейтой деңгейі аясында атап өтуді доғаратын уақыт жетті. Өркениетті елдердегідей мерейтойды ақын шығармашылығына бойлайтын, тереңіне сүңгіп, сөз түбінде жатқан ойдың інжу-маржандарын теруге берілген ұлы мүмкіндік деп қарастырған жөн.
Абай мен Мұқағалидың мұрасын жатқа айтып қана қоймай, әрбір өлеңіне талдау жасаудан жарыс жариялап, жеңімпаздарға бір-бір ат мінгізіп, үздік талдауларды жеке-жеке кітап қылып бастыратын уақыт келді. Үздік талдаумен қатар, ақын мәтініне шығарылған үздік ән конкурсы болу да шарт. Әйтпесе, қазір ерінбегеннің бәрі Мұқағалиға ән шығарғыш, мәтіннің тереңіне бойлай алмай – қайғыратын кезде қуанып, қуанатын кезде қайғыратын абсурд жағдайларға тап бола береміз. Сөзімізді түйіндесек, материалдық байлықтан тұрғызған сарай тозады, рухани байлықтан сомдалған кемелдік озады.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен Батық МӘЖИТҰЛЫ
«Мұқағали» журналы №1 2020 жыл